Cennik prowadzenia fanpage i reklam na Facebooku

Luty 4, 2015 2:58 pm

cena reklamy na fb

Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Wiele osób, szukając informacji odnośnie obsługi Facebooka, zastanawia się nad ceną usług w mediach społecznościowych. Popularna jest opinia, że skoro Facebook jest darmowy, to ceny za prowadzenie fanpage również nie powinny być zbyt wysokie. Przecież sami jesteśmy w stanie napisać parę krótkich postów i wstawić je na stronę razem ze zdjęciem. Gdy takie osoby  spotykają się ze standardową agencyjną wyceną usług w mediach społecznościowych, często przecierają oczy ze zdumienia.

Pełny pakiet usług może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Na pierwszy rzut oka ta kwota wydaje się astronomiczna. Dlaczego agencje chcą za prowadzenie Facebooka kilkukrotnie więcej niż pojedyncze osoby amatorsko oferujące tą samą usługę? Prawdopodobnie nie obce Wam są oferty prowadzenia Facebooka za 200 zł miesięcznie, a zdarzają się i mniejsze kwoty.

Dlaczego więc profesjonalne agencje cenią się tak wysoko? Czyżby była istotna różnica w jakości usług oferowanych przez pojedyncze osoby a tych oferowanych przez profesjonalne firmy? Tak. Postaram się wyjaśnić tę kwestię na kilku przykładach.

Przykładowe wyceny

Agencja specjalizująca się w mediach społecznościowych wycenia pracę jednej osoby przez godzinę na około 50 zł. Cena ta jest jedną z niższych. Wyceny dużych agencji są o kilkadziesiąt złotych wyższe.

Agencja posiada zespół wykwalifikowanych pracowników. Każdy specjalizuje się w innym aspekcie obsługi mediów społecznościowych. Przyjrzyjmy się pokrótce zakresem obowiązków każdego z nich.

Na początku mamy Social Media Managera. Osoba ta kieruje całym projektem i łączy wszystkie profesje w firmie. Jest to osoba, która zajmuje się obsługą klienta i wyznaczaniem ogólnej strategii działań w mediach społecznościowych.

Jeśli obsługi nie prowadzi Social Media Manager, jego rolę przyjmuje Account Manager, który podobnie jak on kontaktuje się z klientem i deleguje zalecenia dla innych, równie ważnych pracowników. A kim są ci inni pracownicy?

Jednym z nich jest oczywiście Grafik projektujący całą grafikę do umieszczenia na fanpage i w postach. Przygotowuje on zdjęcia profilowe, zdjęcia w tle oraz zdjęcia do postów.

Przy grafiku istnieje także Content Designer. Jest on odpowiedzialny za tworzenie wpisów. Tworzy wpisy w formie tekstowej oraz graficznej (przy pomocy grafika).

Do tego dochodzi jeszcze Moderator, odpowiedzialny za bezpośrednią komunikację marka-klient, czyli za komunikację z klientami za pomocą mediów społecznościowych. To on przegląda na bieżąco fanpage i monitoruje komentarze użytkowników, usuwając te obraźliwe bądź niskiej jakości merytorycznej. Musi być obecny przy fanpage praktycznie cały czas. Musi go monitorować przez całą dobę 7 dni w tygodniu, aby być przygotowanym na odparcie ewentualnego kryzysu marki. Takich moderatorów agencja ma najczęściej kilku. Zmieniają się oni cyklicznie, niektórzy pracują wyłącznie na nocne zmiany i obserwują życie w mediach społecznościowych wyłącznie po zachodzie słońca.

Na koniec trzeba wspomnieć o Specjaliście od reklam na Facebooku. Większość firm nie prowadzi tylko i wyłącznie fanpage, a aktywnie reklamuje się na facebooku przy pomocy wbudowanego systemu reklam. Specjalista od reklam zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowych, przygotowywaniem treści reklamowych wraz z Copywriterem oraz optymalizacji podjętych działań reklamowych.

Podsumowanie

Każdy z tych pracowników musi poświęcić wiele godzin swojego czasu pracy aby jak najlepiej wykonać powierzone mu zadania. Dlatego też w tak przedstawionej sytuacji, nikogo nie powinno dziwić, gdy otrzyma czterocyfrową wycenę za prowadzenie swojej marki na Facebooku.

Zadanie to nie jest takie takie proste jak na pierwszy rzut oka się wydaje i wymaga kooperacji dużego zespołu złożonego ze specjalistów. Dlatego nie da się prowadzić tych działań w pełni profesjonalnie za mniej niż tysiąc złotych miesięcznie, gdyż wtedy to się zwyczajnie nie opłaca. Firmy mające w cenniku obsługę Facebooka za 200 zł miesięcznie to firmy najczęściej jednoosobowe. W tych „firmach” każdą przedstawioną powyżej czynność wykonuje jedna osoba. A jak powszechnie wiadomo, nie można znać się na wszystkim. Taka usługa nigdy nie będzie wysokiej jakości.

Dlatego, jeśli prowadzisz firmę i chcesz zająć się promowaniem na Facebooku w pełni profesjonalnie, skorzystaj z usług agencji. Agencje social media, pomimo wyższej wyceny usług, są ekspertami w swojej dziedzinie. Taka inwestycja zwróci się wielokrotnie w pozytywnym wizerunku marki, zadowolonych klientach i – co najważniejsze – przychodach firmy.